အတတ္ပညာ (သို႕မဟုတ္) အႏုပညာရဲ႕ မျမင္သာတဲ့ တျခားဘက္ျခမ္း

        အႏုပညာဖန္တီးမႈတစ္ခု ဆိုတာ တကယ္တမ္းမွာ ေနာက္ခံသိျမင္မႈ၊ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈ၊ စည္းစနစ္က်နစြာ ေလ့လာသင္ယူထားမႈစတဲ့ အရာေတြနဲ႕ မကင္းကြာေကာင္းပါဘူး။ ဂီတ ပညာေရးဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဘယ္ေလာက္ထိ အေရးပါပါသလဲ။ စနစ္တက် သင္ယူတတ္ေျမာက္လာရတဲ႔ ဂီတ ကေန တဆင္႔ အႏုပညာလမ္းကို ေရွ႕ဆက္ေလွ်ာက္နိုင္ဖို႔ ဘာေတြလိုအပ္လာမလဲ။ ဘယ္လို စိန္ေခၚမႈေတြကို ေမွ်ာ္လင့္ထားရမလဲ။

လတ္တေလာ အြန္လိုင္းမွာ ေရပန္းစားေနတဲ႔ “ဒါျမန္မာ”ဆိုတဲ႔ Music Mtv ေလး တစ္ခုၾကည္႔မိျပီးတဲ႔ေနာက္မွာ ေတြးမိတာေလးေတြပါ။“ဒါျမန္မာ” ဆိုတဲ႔ သီခ်င္းကို ကိုဓီရာမိုရ္က ၂၀၁၁ -၂၀၁၂ ဝန္းက်င္မွာ ေရးဖြဲ႔ခဲ႔ျပီး အခုမွ အြန္လိုင္းေပၚတင္ျဖစ္ခဲ႔တာပါ။ ဒီသီခ်င္းကို ဝိုင္းဝန္းဖန္တီးထားၾကတာကေတာ႔ အမ်ိဳးသားယဥ္ေက်းမွဳႏွင္႔ အႏုပညာတကၠသိုလ္ ( NUAC) က ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေလးေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ ကိုဓီရာမိုရ္ကေတာ႔ “ေက်ာင္းသားဘ၀မွာ ဒီေလာက္အတိုင္းအတာထိ လုပ္နိုင္တယ္ဆိုတာ တကယ္ေတာ႔ ေကာင္းတဲ႔ အလားအလာပါပဲ” လို႔ မွတ္ခ်က္ေပးခဲ႔ပါတယ္။

သူကိုယ္တိုင္လည္း အမ်ိဳးသားယဥ္ေက်းမွဳႏွင္႔ အႏုပညာတကၠသိုလ္မွ ဘြဲ႔ရရွိခဲ႔သူတစ္ဦးျဖစ္ျပီး အခုလက္ရွိမွာေတာ႔ ျမန္မာနိုင္ငံက အႏုပညာတကၠသိုလ္မွာ လက္ရွိ ဂီတဌာနရဲ႕ ပါေမာကၡ ဌာနမွဴးအျဖစ္တာဝန္ယူထားသူပါ။ ဓီရာမိုရ္လို႔ ဆိုလိုက္ရင္ သီခ်င္းေကာင္းေတြအမ်ားၾကီး ေရးခဲ႔ဖူးသူ၊ ေဇာ္က ကေနသည္ စတဲ့ ဇာတ္ကားေတြနဲ႔ ရုပ္ရွင္ေတးဂီတ အကယ္ဒမီထူးခၽြန္ဆုေတြ ရရွိထားသူ၊ သီခ်င္းေကာင္းေတြအမ်ားၾကီး သီဆိုခဲ႔တဲ႔ အဆိုေတာ္၊ ေနာက္ျပီး တီးဝိုင္းတစ္ခုကို ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ တည္ေထာင္ထားႏိုင္သူအျဖစ္ ခ်က္ခ်င္း သတိရမိမွာပါ။ ဂီတကိုပဲ တစိုက္မတ္မတ္ခ်စ္ခင္ျပီး ဂီတ နယ္ပယ္မွာပဲ လုပ္ကိုင္ေနတဲ႔ ကိုဓီရာမိုရ္ကေတာ႔ သူ႕ကိုယ္သူ “Musician (ဂီတ သမားတစ္ေယာက္)” လို႔ပဲ ရိုးရွင္းစြာေျပာခဲ႔ပါတယ္။ ဒီလို ဂီတ သမားတစ္ေယာက္က တစ္ဖက္မွာလဲ ဂီတ ပညာေရးအတြက္ ဘယ္လို စိတ္ကူးေတြနဲ႔ အလုပ္လုပ္ေနသူျဖစ္မလဲ ဆိုတာ တကယ္ စိတ္ဝင္စားစရာပါပဲ။

အႏုပညာတကၠသိုလ္က ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေတြနဲ႔ ပက္သက္ျပီးေတာ႔ သူက “ဒီေက်ာင္းသားေတြက အင္မတန္ထူးခၽြန္ပါတယ္။ ဒီေက်ာင္းသားေတြသြားေနတဲ႔လမ္းကို အားလံုး ေ၀ဖန္သံုးသပ္ေပးၾကပါ။ ဒီေက်ာင္းသားေတြက တခ်ိန္မွာ နိုင္ငံေတာ္အတြက္အားကိုးရမယ္႔ လူငယ္ ေတြျဖစ္ပါတယ္ဆိုတဲ႔ဟာကို တေျဖးေျဖးနဲ႔ ပိုျပီးေတာ႔ သိလာေအာင္ၾကိဳးစားေနတာပါ” လို႔ ေျပာခဲ႔ပါတယ္။ သူ႔အျမင္မွာေတာ႔ ျမန္မာနိုင္ငံမွာ ဂီတဆိုတာကို ၾကိဳက္နွစ္သက္ၾကေပမယ္႔ ေသခ်ာစနစ္တက်သင္ယူထားတဲ႔ ဂီတ ပညာေရးက လိုအပ္ေနပါတယ္။ အဲ႔ဒီလို လိုအပ္ေနတဲ႔အတြက္ သူ႔အေနနဲ႔  Orchestra ပြဲေတြ၊ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ တင္ဆက္တဲ႔ programme ေတြအပိုင္းကို ပိုၾကိဳးစားျဖစ္လာတာပါလို႔ ဓီရာမိုရ္က ဆိုပါတယ္။

သူကိုယ္တိုင္လည္း ျမန္မာနိုင္ငံက အႏုပညာ တကၠသိုလ္သာမက ဂ်ပန္ အႏုပညာ တကၠသိုလ္မွာပါ  ပညာသင္ယူခဲ႔သူမို႔ ေက်ာင္းေတြရဲ႕ကြာျခားခ်က္နဲ႔ပက္သက္တဲ႔ အေၾကာင္းကို “ျမန္မာနိုင္ငံက ေက်ာင္းကေတာ႔ ယဥ္ေက်းမွဳနဲ႔ အႏုပညာတကၠသိုလ္ဆိုေတာ႔ ျမန္မာ႔ယဥ္ေက်းမွဳကုိလည္း တစ္ဖက္ကသြားတယ္ အႏုပညာဆိုတဲ႔ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ဖန္တီးတဲ႔ အပိုင္းကိုလဲ သြားတယ္။ ေက်ာင္းသားကို အဓိက focus လုပ္ျပီးသြား တယ္။ ဒီေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္က တကယ္ဘာလုပ္ခ်င္ေနတာလဲ။ အဲ႔ေတာ႔မွ သူတို႔က လက္ခံတယ္။ တကယ္လုပ္မွလဲ အဲ႔ေက်ာင္းသားက အလုပ္ျဖစ္တယ္။ စာေမးပြဲေအာင္တယ။္ အဲ႔လို type နဲ႔သြားတယ။္ ဒီမွာက်ေတာ႔ကေလးေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက သင္ေပးတာကိုသင္ယူတယ္။ ကိုယ္တိုင္ဘာလုပ္ခ်င္တာလဲ ဆိုတာကိုေတာ႔ တိတိက်က်ေျပာနိုင္ဖို႔ ဒီကေလးေတြမွာ အခက္အခဲရွိတယ္ ကိုယ္တိုင္လုပ္ခ်င္တဲ႔ဟာကို ေရးေတးေတးပဲေျပာနိုင္တယ္။ အဲ႔ဒီကို ေရာက္ေအာင္သြားဖို႔ ဆိုတာကေတာ႔ပိုခက္တယ္။ ဒါဒီနိုင္ငံရဲ႕ background ေပါ႔ေနာ္ အဲ႔ဒါကေတာ႔ အၾကီးဆံုးစိန္ေခၚမႈပဲ” လို႔ ဆိုခဲ႔ပါတယ္။

ကိုဓီရာမိုရ္ က ျမန္မာနိုင္ငံမွာ Ochrestra ဂီတကို တဖန္ျပန္အသက္သြင္းသူလို႕ေျပာလုိ႔ရသူပါ။ သူ႔ရဲ႕ ၾကိဳးစားမွဳေတြေနာက္မွာ လူေတြရဲ႕ စိတ္ဝင္စားမွဳက ပိုျမွင္႔တက္လာခဲ႔တာပါ။ ကိုဓီရာမိုရ္တို႔ အေနနဲ႔ Orchestra ပြဲေတြကို နွစ္စဥ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလမွာ ျပဳလုပ္သြားဖို႔ရွိပါတယ္။ သူ႔အျမင္မွာေတာ႔ အဲ႔ဒါလဲ ဂီတပညာေရးတစ္ခုပါပဲ။ သူ႔အေနနဲ႔ အႏုပညာတကၠသိုလ္က ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေတြကို အႏုပညာလမ္းမေပၚ ေရာက္ျပီး ေအာင္ျမင္ေစခ်င္ေပမယ္႔ ပရိသတ္ရဲ႕ အားေပးမႈ ကိုလည္း လိုအပ္ေနပါတယ္။ အခု အေနအထားမွာဆိုရင္ သူလုပ္တဲ႔ orchestra ေတြ၊ သီခ်င္းေတြကို “ ပရိသတ္က ေက်နပ္တယ္ သေဘာက်တယ္ဆိုေပမယ္႔ နွစ္သက္တယ္ဆိုတဲ႔  ပထမအဆင္႔မွာ တင္အရွိန္တန္႔ေနျပီး ဒုတိယအဆင့္ ျဖစ္တဲ႔ အားေပးတဲ႔ အဆင္႔(support) ထိ   အေျခအေနေတြက ျဖစ္မလာဘူး” လို႔သူက ေျပာျပခဲ႔႔ပါေသးတယ္။

သူက ရုပ္ရွင္နဲ႔ပက္သက္ျပီး ေနာက္ခံေတးဂီတေတြ ဖန္တီးေနရာမွ ယဥ္ေက်းမႈ အႏုပညာ ဂီတ ကို ေကာင္းေကာင္းမိတ္ဆက္လိုတဲ႔အတြက္ ေနာက္ပိုင္းက်ရင္ေတာ႔ ရုပ္ရွင္ကို ဖန္တီးထုတ္လုပ္ တဲ႔ အဆင္႔ထိ သြားဖို႔ စိတ္ကူးေနသူပါ။ အင္တာေနရွင္နယ္က အလြယ္တကူနားေထာင္လို႔ရတဲ႔ ဂီတပလက္ေဖာင္းတစ္ခု ကို ဖန္တီးခ်င္တဲ႔ အတြက္ ျမန္မာ႔ဂီတစေပၚတဲ႔ အခ်ိန္ကေနစျပီးေတာ႔ ျပီးခဲ႔တဲ႔နွစ္ နွစ္ဆယ္ သံုးဆယ္ေလာက္အထိ အတြင္းမွာ ရွင္သန္ခဲ႔တဲ႔ အေကာင္းဆံုး အထင္ကရသီခ်င္း အပုဒ္တစ္ေထာင္ကိုလဲ သြင္းေနပါတယ္လို႔ သိရပါတယ္။

ျမန္မာ႔ဂီတနဲ႔ ေခတ္ေပၚေတးဂီတကို ေပါင္းျပီးလုပ္ျဖစ္တဲ႔ အေၾကာင္းကို ေတာ႔ “ျမန္မာ႔ဂီတနဲ႔ေပါင္းျပီးလုပ္ျဖစ္တာက ငယ္ငယ္ကတည္းက ကိုယ္ၾကိဳက္တာကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ေပါင္းရတာကို ၊ အဲဒီလို ပုံစံကို  သေဘာက်တယ္ ေနာက္ပိုင္း ပညာေတာ္သင္ေတြဘာေတြ သြားျပီးျပန္လာေတာ႔ ပိုျပီးေတာ႔ identity ရဲ႕ အေၾကာင္းကို နားလည္လာတယ္ေပါ႔ေနာ္ Identity ဆိုတာ ကိုယ္ကဘယ္က လာသလဲ ကိုယ္႔ဆီမွာ ဘာရွိလဲ ကုိယ္႔ေရေျမမွာ ဘာေတြရွင္သန္လဲ အဲ႔ဒါကို တတ္နိုင္သေလာက္မိတ္ဆက္ေပးခ်င္တဲ႔စိတ္ေၾကာင္႔ပါ။ ေပါင္းစပ္တယ္ဆိုတဲ႔ အဓိကအေျခခံထဲမွာ  နွစ္ခ်က္ရွိတယ္ ။ ကိုယ္ကိုတိုင္ကိုက ကိုယ္ၾကိဳက္တာေတြကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ေပါင္းခ်င္တဲ႔ ဆႏၵ ဒါက ေမြးရာပါ။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ကိုယ္႔ရဲ႕Identity။ ဒါကေတာ့ သူမ်ားနဲ႔ မတူတဲ႔ ကြဲဲျပားတဲ႔ စရိုက္လကၡဏာ အဲ႔ဒါ ကို ျပခ်င္တာ” လို႔ သူက ေျပာျပခဲ႔ပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဂီတ အေနအထားမွာ လက္ရွိၾကံဳေနရတဲ႔ အခက္အခဲေလးတစ္ခုကေတာ႔ ကိုယ္လက္ခံတဲ႔ ဂီတ အမ်ိဳးအစားကို တန္ဖိုးရွိတယ္လို႔ ယူဆျပီး ကိုယ္မၾကိဳက္တဲ႔ ဂီတအမ်ိဳးအစားနဲ႔ ပက္သက္လာရင္ ခ်ိဳးနွိမ္ေလ႔ ရွိၾကတာပါ။ ဒီျပသနာေတြက အြန္လိုင္းမွာ ေနာက္ပိုင္း အျဖစ္မ်ားလာတဲ႔ ျပသနာေတြထဲတစ္ခုလို႔ေတာင္ေျပာလို႔ရပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းေတြနဲ႔ ပက္သက္ျပီး ကိုဓီရာမိုရ္ရဲ႕ အျမင္ကိုေတာ႔ အခုလို ေျပာျပခဲ႔ပါေသးတယ္။

“အႏုပညာပိုင္းကို ကိုယ္ၾကိဳက္ရင္ တန္ဖိုးရွိတယ္ ကိုယ္မၾကိဳက္ရင္ တန္ဖိုးမထားဘူး လို႔ ျဖစ္ေနတယ္  ။ တခ်ိဳ႕ဟာေတြက တန္ဖိုး အရမ္းရွိတယ္ ဒါေပမယ္႔ ကိုယ္ၾကိဳက္ခ်င္မွ ၾကိဳက္မွာေပါ႔ေနာ္ ဒါေပမယ္႔ သူ႔ရဲ႕တန္ဖိုးကိုေတာ႔ ကိုယ္မၾကိဳက္ရုံနဲ႔ေတာ႔ တန္ဖိုးမရွိဘူးလို႔ မသတ္မွတ္သင္႔ဘူးေပါ႔ အဲ႔ဒါေလးေတြကိုေတာ႔ လူေတြၾကားထဲမွာ အဲ႔လို နည္းနည္း ပိုက်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႕ အေတြးမ်ိဳးေတြ ၀င္လာေစခ်င္ပါတယ္” ။

    ကဲ … အဲ႔ဒီေတာ႔ ဂီတ ပညာေရးဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဘယ္ေလာက္ထိ အေရးပါပါသလဲ။ စနစ္တက် သင္ယူတတ္ေျမာက္လာရတဲ႔ ဂီတ ကေန တဆင္႔ အႏုပညာလမ္းကို ေရွ႕ဆက္ေလွ်ာက္နိုင္ဖို႔ ဘာေတြလိုအပ္လာမလဲ။ ႀကဳံေတြ႕ရမယ့္ စိန္ေခၚမႈေတြကို ရင္ဆိုင္ေက်ာ္လႊားႏိုင္တဲ့ သတၱိနဲ႕၊ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ကြ်မ္းက်င္မႈနဲ႕ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ ဂီတ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြရဲ႕ အႏုပညာအရည္အေသြးဟာ စိန္ေကာင္းေက်ာက္ေကာင္းတစ္ပြင့္လို ကမၻာ့အလည္ ျမန္မာ့အလည္မွာ ဝင့္ထည္လာႏိုင္မလား ၊  စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းတဲ႔ အခ်က္ေတြပါပဲ။

Zym (ရိုးရာေလး)