အပတ္စဥ္ စာအုပ္အညႊန္းက႑ (ေက်းေတာေနတို႔ရဲ႕ ႏွလုံးသားကို သိဖို႔-ခင္ခင္ထူး)

‘‘ဗမာစစ္စစ္ကို ေတြ႕ခ်င္ရင္ အညာေက်းလက္ေတာ႐ြာေတြကို သြားၾကည့္’’ဆိုတဲ့ စကားရွိပါတယ္။ ကြမ္းေတာင္ကိုင္၊ ပန္းေတာင္ကိုင္လို႔ ဆိုလိုက္ရင္

လူတိုင္းမဟုတ္ေတာင္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ သိၾကပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ ဖက္စိမ္းကြမ္းေတာင္လို႔ ဆိုလိုက္ရင္ ခုေခတ္လူငယ္ေတြ သိပ္ၿပီး သိေတာ့မယ္ မထင္ပါဘူး။ အဲဒီလို မသိေတာ့မယ့္ဟာေတြ၊ တိမ္ျမဳပ္ေတာ့မယ့္ဟာေတြ၊ အညာေက်းလက္႐ိုးရာဓေလ့ေတြကို အစဥ္တစိုက္ေဖာ္ထုတ္ေရးသားေနတဲ့ စာေရးဆရာမ တစ္ဦးရွိပါတယ္။

‘‘ဒီစာအုပ္ကေလးထဲက ဝတၳဳတို ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ မိဘႏွစ္ပါးႏွင့္အတူ ကၽြန္မျဖတ္သန္း ႀကဳံေတြ႕ ခဲ့ရတဲ့ ႐ြာရိပ္ဝန္းက်င္ေန ဘဝဇာတ္ေကာင္ေတြအေၾကာင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဇာတ္ေကာင္မ်ားရဲ႕ဘဝကို စာနာ တတ္ေအာင္၊ သိျမင္တတ္ေအာင္၊ ခံစားတတ္ေအာင္၊ ႏွလုံးသြင္းတတ္ေအာင္ သင္ၾကားဆုံးမေပးခဲ့ၾကတာလည္း အေဖႏွင့္ အေမပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ႐ိုးသားျဖဴစင္တဲ့ ေက်းေတာေနတို႔ရဲ႕ ႏွလုံးသားအေမြကို ကၽြန္မကို ေပးလိုက္ျခင္း ေပပဲလို႔ ကၽြန္မ ခံယူမိပါတယ္။ ဒီအေျခခံနဲ႔ ေက်းလက္ဝတၳဳေတြကို ကၽြန္မ အစဥ္တစိုက္ ေရးဖြဲ႕ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္’’ လို႔ ဆရာမက ဝန္ခံထားပါတယ္။

ဖက္စိမ္းကြမ္းေတာင္ဆိုတာက အညာေက်းလက္ေဒသေတြရဲ႕ အလႉရွင္ေလာင္းလွည့္ရာမွာ အထြတ္အျမတ္ တန္ဖိုးထားၾကတဲ့ ျမန္မာမႈပစၥည္းတစ္ခုပါ။ ဖက္စိမ္းကြမ္းေတာင္ကို ေတာ္႐ုံတန္႐ုံ မိန္းမပ်ိဳေလး တစ္ေယာက္က ကိုင္ခြင့္ရဖို႔ဆိုတာကေတာ့ ထင္သေလာက္ မလြယ္ပါဘူး။ ဘယ္လို မလြယ္တာလဲဆိုတာကေတာ့ ဖတ္ၾကည့္ရင္ သိပါလိမ့္မယ္။ ေသခ်ာတာတစ္ခုကေတာ့ ဖက္စိမ္းကြမ္းေတာင္ကို ကိုင္ခြင့္ရတဲ့ မိန္းကေလးဟာ ႐ြာကေန တညီတၫြတ္တည္း လက္ခံတဲ့ ကြမ္းေတာင္ကိုင္ အစစ္၊ တကယ့္အလွပေဂး ဆိုတာပါပဲ။

‘‘က်ား’’ဆိုတဲ့ ဝတၳဳတိုေလးရဲ႕ ေခါင္းစဥ္ကို ဖတ္လိုက္ရင္ ေက်ာက္စရာေကာင္းတဲ့ က်ားတိရစၧာန္ကို ေျပးျမင္ၾကပါလိမ့္မယ္။ မထင္လ္ိုက္ပါနဲ႔၊ မဟုတ္ပါဘူး၊ ခ်စ္စရာေကာင္းတဲ့ က်ားပါ။ အညာေက်းလက္ေတာ႐ြာ ဘုန္းႀကီးပ်ံပြဲေတြမွာ သ႐ုပ္ေဖာ္ကျပရတဲ့ ‘‘မေ႐ႊဥ က်ားခ်ီခန္း’’ထဲက က်ားဇာတ္႐ုပ္ကို ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဝတၳဳရဲ႕အစမွာ ‘‘အခုေတာ့လည္း ဒါေတြ မလုပ္ၾကတာ ၾကာပါၿပီ။ ၾကာဆို ႏွစ္ ၂၀ နီးပါးေလာက္ ရွိေရာ့မယ္။ မလုပ္ၾကေတာ့တာထက္ လုပ္မယ့္သူ မရွိေတာ့တာပါေလ’’ဟု ညည္းထားပါတယ္။

ဟုတ္ပါတယ္။ ေက်းလက္ေတာ႐ြာေတြရဲ႕ ခ်စ္စရာ႐ိုးရာဓေလ့ေလးေတြဟာ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ေပ်ာက္ကြယ္ ေနပါၿပီ။ ဆရာမသာ အခုလို ေရးမျပရင္ သိၾကေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီဝတၳဳေလးဟာ ေက်းလက္ေတာ႐ြာဓေလ့ သက္သက္ကို ဗဟုသုတရဖြယ္အေနနဲ႔ ဖတ္ရမွာပါ။ အင္မတန္ တန္ဖိုးရွိပါတယ္။

လူတိုင္းဟာ သံသရာခရီးကို ဆက္ေနၾကရပါတယ္။ အဲဒီလို ခရီးဆက္တဲ့ေနရာမွာ တစ္ေယာက္တည္း ခရီးဆက္တဲ့လူဆိုတာ ရွားပါတယ္။ အကုန္လုံးနီးပါးကေတာ့ ‘‘ခရီးေဖာ္’’ကို ရွာၿပီး ႏွစ္ေယာက္အတူ ခရီးဆက္ ၾကပါတယ္။ ဒါဆို ဝတၳဳထဲက ဇာတ္ေကာင္ျဖစ္တဲ့ ကိုဘေက်ာက္ရဲ႕ ခရီးေဖာ္က ဘယ္သူျဖစ္မလဲ။ ကိုဘေက်ာက္ရဲ႕ ခရီးေဖာ္က သူ႕အသက္ ၆၀ ေက်ာ္ထိ စိတ္ဆင္းရဲေအာင္ မလုပ္ခဲ့ရွာတဲ့ မယားေကာင္း မအိမ္ၿမိဳင္ပါ။ အဲဒီသက္တမ္း ၆၀ ေက်ာ္ခရီးမွာ ကိုဘေက်ာက္ ေမးပါၿပီ။

‘‘မင္း ေမာေနသလား မအိမ္ၿမိဳင္’’တဲ့။ အဲဒီလိုေမးၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ကိုဘေက်ာက္ဆက္ေတြးမိပါတယ္။ ဘယ္လိုေတြးသလဲဆိုရင္ ‘‘မအိမ္ၿမိဳင္ခမ်ာ သားသမီးေတြ၊ ေျမးေတြကို ေတြ႕ခ်င္ရွာေပလိမ့္မည္’’လို႔ ေတြးပါတယ္။ ဒါဆို ေသခ်ာပါၿပီ။ ကိုဘေက်ာက္နဲ႔ မအိမ္ၿမိဳင္တို႔ရဲ႕ သားသမီးေတြမွာ ခရီးေဖာ္ေတြ ရွိေနၾကပါၿပီ။ အဲဒီလို ခရီးေဖာ္ေတြ ရွိၾကတဲ့အတြက္ကိုပဲ ဒီဝတၳဳတိုေလးရဲ႕ အဓိပၸာယ္က ပိုၿပီးလွသြားတာပါ။ မိဘေတြဘက္က ၾကည့္ရင္လည္း လွသလို သားသမီးဘက္ကၾကည့္ရင္လည္း လွပါတယ္။

‘‘ပုံဆိုးမ’’ဆိုတဲ့ ဝတၳဳတိုေလးကေတာ့ အေရးအသား ခတ္စမ္းစမ္းကေလးနဲ႔ ဂ႐ုဏာသက္ဖြယ္ ဖတ္႐ႈရမွာ ပါ။ အေရးအသား ခတ္စမ္းစမ္းလို႔ ေျပာရတာက ဒီလိုရွိပါတယ္။ စာေရးသူကိုယ္တိုင္က ‘‘ပုံဆိုးမ’’ဆိုတဲ့ ေခြးတစ္ေကာင္ရဲ႕ ေနရာကေန ဝင္ေရးထားတဲ့အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ‘‘ကၽြန္မတို႔ မိသားစု ဘယ္လိုက ဘယ္လို ကြဲကြာလာခဲ့ၾကတယ္ဆိုတာ ကၽြန္မ မသိပါဘူး။ ကၽြန္မသိတာက ကၽြန္မ ဗိုက္အရမ္းဆာေနၿပီဆိုတာပါပဲ။ တစ္အိမ္အိမ္ကိုမွ အလစ္ဝင္မစားရင္ ဘယ္ကမွ ကၽြန္မ စားရမွာ မဟုတ္ဘူး’’ဆိုတဲ့ အေရးအသားနဲ႔ ဝတၳဳတိုကို စထားပါတယ္။ အဲဒီထဲက ကၽြန္မဆိုတာက လူမဟုတ္ပါဘူး။ ‘‘ပုံဆိုးမ’’ဆိုတဲ့ ေခြးမေလးပါ။ ဒီဝတၳဳတိုထဲမွာ ေခြးတစ္ေကာင္ ရဲ႕ သံေဝဂတရားေတြကိုလည္း ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။

ကၽြန္ေတာ္အႀကိဳက္ဆုံးကေတာ့ ‘‘သေရထိုင္’’ဆိုတဲ့ ဝတၳဳတိုေလးပါပဲ။ ‘‘၁၃၄၀ ေျပ႕ႏွစ္၊ တေစာင္မုံးလေျပ႕ေက်ာ္၅ရက္၊ မန္းဒေလးေန ေ႐ႊမ်ိဳးမ်ားသိေစရံ အေၾကာင္းက်ား လိုသည္မွာ ငတို႔အိမ္က ေပစိဂ်ီး တျမန္႔ အျပင္သေန႔က ဆုံးသြားဒယ္။ အဲသဟာ ငါ့ေျမးေဒ ေခၚပီး ႐ြာလာခဲ့ၾကအုံး။ ငတို႔အားလုံး စိတ္မေကာင္း ဖ်စ္ၾကရဒယ္။ ဆက္ဆက္လာခဲ့ၾကဘာ’’ဒါဟာ ဥဒယေက်း႐ြာမွာေနတဲ့ ဘိုးကံသာက မႏၲေလးၿမိဳ႕မွာေနတဲ့သူေတြဆီကို ပို႔လိုက္တဲ့ စာပါ။ တနည္း ေျပာရရင္ ေရွးလူႀကီးတစ္ေယာက္ေရးထားတဲ့ စာေပါ့။ အဓိကကေတာ့ ေပစိႀကီးေသသြားလို႔ ျပန္လာခိုင္းတဲ့ စာေပါ့။ ဝတၳဳတစ္ပုဒ္လုံးရဲ႕ ဇာတ္လိုက္ေက်ာ္ကလည္း အဲဒီ ‘ေပစိ’ ပါပဲ။

‘‘စာ႐ြက္ေခါက္ကေလးကို ကိုင္ၿပီး မ်က္ရည္ေတြ တစ္ေပါက္ေပါက္က်ေနတဲ့ ေမေမ့မ်က္ႏွာကို ကၽြန္မ ေငးၾကည့္ရင္း ရင္ထဲမွာ တစ္စုံတစ္ရာ ဆုံး႐ႈံးရၿပီဆိုတဲ့ ကေလးသိႏွင့္ သိမ့္ခနဲ ခံစားလိုက္ရတယ္’’လို႔ ဝတၳဳထဲမွာ ေရးထားပါတယ္။ အဲလို မ်က္ရည္က်ရေလာက္ေအာင္ဆိုကတည္းက ေပစိဆိုတာ နယ္နယ္ရရေတာ့ မဟုတ္ ေလာက္ပါဘူး။ ဒီလိုနဲ႔ သားအမိႏွစ္ေယာက္ကို ႐ြာကိုျပန္ၾကပါၿပီ။ ခါတိုင္း ႐ြာကိုျပန္ရင္ အဘျဖစ္သူက ႐ြာထိပ္ကေန ထြက္ႀကိဳေနၾကပါ။ ဒါေပမဲ့ ဒီတစ္ခါမွာေတာ့ အဘႀကီး ထြက္မႀကိဳႏိုင္ပါဘူး။ အိမ္ေရာက္မွသာ ကြပ္ပ်စ္ကေလးေပၚ ၿငိမ္ၿပီးထိုင္ေနတဲ့ အဘကို ေတြ႕လိုက္ၾကရပါတယ္။ အဲဒီေတာ့မွ အဘကိုေျပးဖက္ၿပီး ေဆြးမ်ိဳးသားခ်င္းေတြ ဝိုင္းဖြဲ႕ငိုၾကပါေတာ့တယ္။

ထိုအခ်ိန္မွာ သရက္ပင္ေအာက္က ေလးေဘာင္ေလးဖက္ ငုတ္႐ိုက္ၿပီး က်ပ္တင္ထားတဲ့ ေပစိႀကီးရဲ႕ စိုဖန္႔ဖန္႔ သားေရခ်ပ္ဟာ ေနေရာင္ထဲမွာ ျပန္႔ျပန္႔ႀကီး လဲေလ်ာင္းလို႔ေပါ့။ ကဲ ‘သားေရခ်ပ္’ ဆိုတာေတာ့ ပါလာၿပီ။ ဒါဆို ဝတၳဳရဲ႕ေခါင္းစဥ္ ‘သားေရထိုင္’ဆိုတာ ဘာကိုေျပာတာလဲ။ ဝတၳဳထဲက ေရွးလူႀကီးျဖစ္တဲ့ ဘႀကီးကံသာက လည္း ‘သားေရထိုင္’ကို ဥပမာေပးၿပီး ဆုံးမစကားေျပာသြားပါေသးတယ္။ အဲဒီဆုံးမစကားေၾကာင့္ပဲ ဒီဝတၳဳတို ေလးဟာ ပိုၿပီးလွသြားရတာပါ။

က်န္တဲ့ဝတၳဳတိုေတြျဖစ္တဲ့ ငွက္ဖမ္းသမား၊ ပိုးဖလံ၊ ဘြိဳင္လာအိမ္ကေလး၊ က်ဴး၊ ႏွစ္ပင္လိမ္ႀကိဳး၊ ခံတပ္၊ အစြဲနာ၊ ႀကိဳတန္း၊ အခ်ိန္မွတ္နာရီ၊ ေ႐ႊတိုင္မ်ားလည္းလင္းတယ္၊ ခေလာက္ေႁမြ တို႔ဆိုရင္လည္း ရင္ထဲမွာ စြဲထင္ က်န္ရစ္ေစမယ့္ ဝတၳဳတိုေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ခေလာက္ေႁမြဆိုတဲ့ ဝတၳဳဆိုရင္ မ်က္မျမင္တစ္ေယာက္က ခေလာက္ေႁမြကို ဘာေၾကာင့္ေၾကာက္သြားရလဲဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ကို ေလးေလးနက္နက္ ေတြးယူရတဲ့ ဝတၳဳမ်ိဳးပါ။ အဲဒါလည္း အရသာတစ္မ်ိဳးပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕ စာအုပ္အၫႊန္း အဆုံးသတ္ပါေတာ့မယ္။

ဒီဝတၳဳတိုစာအုပ္ဟာ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္က အမ်ိဳးသားစာေပဆုရရွိထားတဲ့စာအုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဝတၳဳတိုစုစုေပါင္း ၁၅ ပုဒ္ ပါဝင္ပါတယ္။ အဲဒီဝတၳဳတိုအားလုံးဟာ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္ကေန ၂၀၀၁ ခုႏွစ္အထိ ေ႐ႊအျမဳေတမဂၢဇင္းမွာ ေရးဖြဲ႕ခဲ့တဲ့ ခံစားမႈဝတၳဳတိုေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၀၂ ခုႏွစ္က စတင္ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ စာအုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီစာအုပ္ရဲ႕ အမည္ကေတာ့ ဆရာမႀကီးခင္ခင္ထူးေရးတဲ့ ‘‘ဖက္စိမ္းကြမ္းေတာင္’’ ေ႐ႊဝတၳဳတိုမ်ား ျဖစ္ၿပီး စာအုပ္တန္ဖိုး ၁၅၀၀ က်ပ္တည္းနဲ႔ စာေကာင္းေပေကာင္းေတြကို ဖတ္႐ႈရမွာ ျဖစ္လို႔ ဝယ္ဖတ္ၾကည့္ၾကေစခ်င္ပါတယ္။

Kyaw Soe Thu (႐ိုးရာေလး)